Redovisningskonsult – vad är det?

En redovisningskonsult är någon som tillhandahåller redovisnings- och bokföringstjänster till företag. Innehållet i tjänsterna handlar om betalningar, fakturor, löner, övriga verifikationer så att man har ett underlag att skapa bokslut och möjlighet till att sammanställa årsredovisningar.

Vanliga arbetsuppgifter för en redovisningskonsult innebär oftast att utföra momsredovisning, skattedeklaration och löneredovisning.

Vad krävs det för att bli en redovisningskonsult?

Det finns två branschorganisationer som sköter auktorisation av redovisningskonsulter:

  • SRF (Sveriges redovisningskonsulters förbund)
  • FAR (branschorganisationen för redovisningskonsulter, revisorer och rådgivare) som sköter auktorisation samt är dom som har satt kriterierna för vad som krävs för att få kalla sig redovisningskonsult.

Basen man måste stå på för att bli en auktoriserad redovisningskonsult är en högskoleutbildning på 180 högskolepoäng, av dem måste minst 60 poäng vara företagsekonomi, 15 poäng inom skatt, 15 poäng inom juridik och till slut 60 poäng andra relevanta ämnen, och även ha minst tre års praktisk erfarenhet.

Vill man inte gå så lång tid på högskola så kan man komma runt det genom att läsa en yrkesutbildning. Då är istället kraven minst fem års praktisk erfarenhet. Vill du ha fler detaljer om detta så kan du läsa mer på SRF:s hemsida.

Att anlita en redovisningskonsult

Behöver du anlita en redovisningskonsult eller revisor för den delen så kan du t. ex. kolla in KP Revision AB i Borås.